08/15 2017

Norske arbeidsgivere trenger flere som kan salg

Ferdigheter innenfor salg er den nest mest ettertraktede kompetansen i Norge, viser undersøkelse.

De aller fleste har hatt gleden av å oppleve en god selger i løpet av livet. Enten det er selgeren i sportsbutikken som klarte å finne de perfekte skiene for akkurat deg, eller damen i banken som gjorde at du følte deg ivaretatt.

I følge en undersøkelse som ManpowerGroup gjennomførte i 2016, er salgskompetanse på andreplass på listen over den mest etterspurte kompetansen i Norge. Bare yrkesfag er vanskeligere for arbeidsgivere å få tak i.

Salgskompetanse krever trening

I dag kan man studere fem år på høyskole uten å lære en setning om salg. Det blir det ikke gode selgere av. Som med alle andre ferdigheter krever også salgsyrket mengdetrening. Telefonsalg er en god skole fordi man må ha mange samtaler, men på sikt trenger man oppfølging og tilbakemelding underveis for å utvikle seg.

– Du trenger ikke være født selger for å bli en god selger. Heldigvis er salg er en ferdighet som kan trenes opp. En og annen har talent, men først og fremst handler det om å øve og lære, sier Ketil Risberg i ManpowerGroup Solutions.

En dyktig selger stiller de riktige spørsmålene, tolker kunden og forstår hva som gjør han eller hun fornøyd.

Et yrke for fremtidens arbeidsmarked

Det norske arbeidsmarkedet blir stadig tøffere. Digitalisering og automatisering gjør at mange yrker går en usikker tid i møte. Fra 2015 til 2016 var det vesentlig flere nordmenn som fryktet å miste jobben, viser Innbyggerundersøkelsen for 2017. Samtidig som etterspørselen på enkelte typer arbeidskraft synker, er det visse ferdigheter som alltid vil være ettertraktet uansett hvilken vei samfunnet utvikler seg. Det gjelder blant annet salgsferdigheter.

Etterspørselen etter gode selgere gjelder ikke bare i det norske arbeidsmarkedet. En undersøkelse utført blant amerikanske arbeidsgivere av Forbes, et amerikansk næringslivsblad, viste at salgskunnskap var blant de viktigste kompetansene for nyutdannede, uavhengig av bransje.

Selgere har et ufortjent dårlig rykte

Det finnes fortsatt forestillinger om at selgere lurer deg til å kjøpe ting du ikke trenger. Det ødelegger omdømmet til et seriøst og vanskelig fag. Faktum er at den overfladiske støvsugerselgeren er ute for lengst. En god selger skal være en god rådgiver, som spiller på lag med kunden.

Å være en god selger er viktig i alle yrker som innebærer interaksjon med folk, enten det er kunder, leverandører eller ansatte man jobber med. Det sier seg selv at det er viktig i nærkontakt med kunder, men det mange ikke tenker på er at det er like viktig når man skal få ansatte med seg. Da handler det om å klare å selge argumentene og meningene sine på en god måte. Det samme gjelder i kontraktsforhandlinger med leverandører, eller når man skal selge sitt syn på en sak i media. Det å kunne formulere seg på en tydelig og overbevisende måte er like avgjørende for å nå målene sine i alle tre situasjonene.

Her er ManpowerGroup sine beste tips til å bli en god selger:

  1. Kjenn produktet ditt.
  2. Lær deg å strukturere en samtale.
  3. Forstå kundens behov. Å være en god selger er å være en god rådgiver.
  4. Avslutt alltid samtalen med å bli enige om neste steg.
  5. Lær deg å takle avslag.
  6. Øvelse gjør mester.